علم و دانش مهری سیاه بر باطل

اسلام پیروان خود را با اصرار فراوان وادار به کسب دانش مى‏کند، تا جائیکه طلب علم را براى هر زن و مرد مسلمان واجب مى‏داند،وبر این عمل اجرو پاداش گرانی قرار داده که حتی یک ساعت تفکر مسلمان را بالاتر از سالها عبادت قرار داده.



اسلام تنها مردم را به فراگرفتن علوم دینى تشویق نمى‏کند، بلکه پیروان خود را به فراگرفتن هر دانشى وا مى‏دارد، تا جائیکه علما فتوى مى‏دهند به وجوب تعلیم تمامى صنعت‏هاى لازمه به نحو وجوب کفائى، و این حدیث نیز همین معنى را مى‏رساند، زیرا در آن متعلق حذف شده است، و در زبان عرب حذف متعلق افاده عموم مى‏دهد.



حدیث این است که پیامبر خدا(ص) مى‏فرماید: (طلب العلم فریضه على کل مسلم و مسلمه)(۱) یعنى: (فرا گرفتن دانش بر هر زن و مرد مسلمانى واجب است) در این حدیث حضرت نفرموده است: (طلب علم دین…) یا (طلب علم قرآن) یا (طلب علم ریاضیات).



مؤید این مطلب فرمایش على(ع) است که مى‏فرماید: (ارزش هرکس بآنى است که خوب مى‏داند)(۲) و پیش از فرمایش حضرت و گفتار على(ع) قرآن مجید در این باره فرموده است: (آیا کسانى که عالم هستند، با کسانى که از دانش بى‏بهره‏اند یکسان خواهند بود؟)(۳)



یعنى آیا کسیکه علم قرآن را مى‏داند با کسى که نمى‏داند یکسان است؟ آیا کسى که علم طب را مى‏داند با کسى که از دانش طب بى‏بهره است مساوى خواهد بود؟ و آیا کسیکه علم ریاضیات مى‏داند با کسى که از ریاضیات بى‏بهره است مساوى خواهد بود؟ همچنین راجع به دانش اتمى… تاریخ… سیاست… اقتصاد و…



پیامبر به یاران خود مى‏فرمود: با قطار عالم، و در اعماق فضا و در دل دریا به سراغ علم و دانش بگردید، و فرموده است: (بسراغ دانش بروید گرچه رفتن به چین باشد)(۴) و برشما روشن است که در زمانهاى قدیم مسافرت نمودن از مدینه تا چین چقدر طاقت‏فرسا بوده و چقدر مدت و زمان لازم داشته است؛ شاید یکسال راهپیمائى داشته است.



علاوه بر این در چین از علوم دینى و علم اسلام خبرى نبوده است، تنها در آنجا از ادیان گذشته و علوم دنیوى وجود داشته است.



آیا این روایت بزرگترین شاهد نیست بر اینکه اسلام دین علم و دانش است، و هر دانشى را لازم مى‏داند، و اسلام دین حق است؟ اگر اسلام دین باطلى بود از علم و دانش مى‏ترسید هماهنگونه که مى‏دانید هر باطلى از روشنائى گریزان است تا واقعیتش بر دیگران…



اولین سوره‏اى از قرآن که بر پیامبر نازل شده است (بنا به نظر عده‏اى از علما) سوره (علق) مى‏باشد که در ابتداى آن مى‏فرماید: (بخوان بنام خدایت که آفریده است و… دانش قلم را به انسان آموخته است..)(۵).



خداوند در این سوره (خواندن.. و نوشتن) را یادآور شده است که این دو هنر اساس دانش (و کلید علوم) است.. از این مهمتر پیامبر خدا فرموده است: (اگر دانش در ثریا باشد مردانى از فارس بدان دست خواهند یافت)(۶) .



اگر در این حدیث فارس را بغیر عربى تفسیر کنیم(۷) همانگونه که (عجم در برابر عرب است) مى‏توان گفت: در این حدیث اشاره‏اى به سفرهاى اخیر فضانوردان به کره ماه مى‏باشد، و مژده‏اى است براى رسیدن بشر به کره ثریا که از ماه و سیارات دیگر بما دورتر است.



ممکن است بگوئیم: فرموده حضرت فرمانى است که بصورت خبر بیان شده است؛ که مى‏فرماید: اى مردم جهان بروید در عمق فضا تا به کره ثریا برسید، همانگونه که علماى ادبیات عرب مى‏گویند: هرگاه به فرزندم گفتم: شما فردا به مدرسه مى‏روى، به این معنا است که (باید فردا به مدرسه بروى) یا آنکه تاجرى به فرزندش مى‏گوید: (اگر سود در سرزمین دشمن هم باشد فرزندم آنرا بچنگ خواهد آورد).



معناى این گفتار هم آنستکه تاجر فرزند خود را وادار مى‏کند که سود بازرگانى راحتى در سرزمین دشمن هم باید بچنگ بیاورد، و اینکه فرزندش براى این کار سزاوار است، ولذا ما منتظریم که روزى فرا رسد، و بشر پا بکره ثریا بگذارد.



چنانکه خودتان آگاهید هنگامیکه دانشمندان فضائى شوروى اولین قمر مصنوعى خود را به فضا پرتاب کردند، فریاد برخى از روحانیون مسیحى به اعتراض بلند شد که این عمل از شوروى دخالت در ملکوت الهى است!، در حالیکه علماى اسلام در همان جریان این موفقیت علمى را بجهان بشریت تبریک گفتند؛ و این جریان را به عنوان اثبات کننده فرمایشات و پیش‏بینى‏هاى حضرت رسول(ص) شمردند..(۸)



على(ع) که شاگرد پیامبر و وصى و جانشین آن حضرت است، و مسلمانان همگى معتقدند که او امام بزرگ و رهبرى عالیمقام است،بر منبر کوفه چنین بیان فرموده : (از راههاى آسمان از من بپرسید که من به راههاى آسمان از راههاى زمین آشناتر مى‏باشم).



آیا این گفتار دلالت نمى‏کند بر اینکه آنحضرت از اوضاع کواکب اطلاع درستى داشته است، و پیش از آنکه بشر به این موضوعات برسد چهارده قرن پیش حضرت به آن رسیده بود، در حالیکه فلاسفه از پنجهزار سال پیش عقیده داشته‏اند که بالا رفتن انسان بسوى آسمان و خرق والتیام افلاک جزء محالات است…



و علاوه بر اینها در قرآن مجید آیه‏اى هست که تفسیر به فضانوردى و دریا نوردى مى‏شود، و این آیه چنین است: (اى گروه جن و انس اگر توانستید که از اقطار آسمانها و زمین عبور کنید، بگذرید، ولى در آسمانها و زمین نفوذ نخواهید کرد مگر با قدرت و تسلط)(۹) و علما این قدرت را به قدرت علمى تفسیر مى‏کنند.



پاگرد



۱ ـ نهج‏الفصاحه ص۴۰۳ حدیث.



۲ ـ نهج ‏البلاغه ـ حکم (قیمه کل امرء ما یحسنه).



۳ ـ سوره زمر آیه : (هل یستوى الذین یعلمون والذین لا یعلمون).



۴ ـ نهج‏الفصاحه (اطلبوا العلم ولو بالصین).



۵ ـ سوره قلم ایه : (اقرأ باسم ربک الذى خلق… الذى علم بالقلم).



۶ ـ نهج‏الفصاحه : (لوکان العلم معلقا بالثریا لتناوله قوم من أبناء فارس).



۷ ـ و شاید حدیث اشاره بدانشمندان فضائى ایرانى باشد که در پایگاه هوستون در تهیه آپلو نقش عمده‏اى دارند.



۸ ـ این جریان را در ایران روزنامه وظیفه شماره۲۳۰ که نزد ما موجود است، ضمن مقاله‏اى نقل مى‏کند که: از طرفى شوراى بین‏المللى کلیسا به خروشچف اعتراض مى‏کند، و از طرف دیگر از قول خبرگزارى خاورمیانه نقل مى‏کند که رئیس جامع‏الازهر شیخ محمود شلتوت این پیشرفت علمى را تبریک مى‏گوید.



۹ ـ سوره الرحمن آیه : (یا معشرالجن والانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات والارض فانفذوا لا تنفذون الا بسلطان).





پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *